torsdag 20 september 2007

Är du godkänd?

I programmet igår pratade Alvina Erman om privatliv i mindre orter, och nämnde något jag fastnade för: Att vissa ligger med folk i syfte att få en "godkänd-stämpel" på sig. Typ, har man legat med en person, och det kommer ut, ökar ens chanser att få ligga med andra, och kanske till och med bli ihop med någon. För mig som är uppväxt i en större stad var det här helt nytt. I den kultur jag är van vid har det varit bättre att vara "orörd" (men absolut inte "oskuld").

På ett sätt känns stämpel-ligget helt logiskt. Ska man ligga och/eller bli ihop med någon ökar nog ens chanser om man ses som ett kap. Å andra sidan finns ju det uppenbara problemet med att man då kanske ligger med någon, man egentligen inte alls är intresserad av. Och hur känns det för den man använder sig av i stämpel-ligget? Kan ju bli taskigt om den personen är ute efter mer än att bli godkända. Det kan ju dessutom misstänkas att det är mer okej att stämpla, om folk förväntar sig att man ska vilja ha sex med många (alltså, om man är kille).

Fast i och för sig.. I de kretsar jag umgås i, nu när jag i alla fall passerat 20-strecket, brukar det ses som en tillgång att ha lite erfarenhet. Och om någon jag har legat med får ligga med fler på grund av det, är jag glad att kunna hjälpa till.

Inga kommentarer: