måndag 17 september 2007

Världspolitik

Jag tror minsann att jag ska börja läsa mer serier. Att träffa Liv och Jan var mäkta inspirerande. Ägnade lite av helgen åt att forska i ämnet, och inser att det finns hur mycket som helst! Känns som om svensk seriekultur borde uppvärderas i den litterära debatten. Alla som har tips på vart jag ska börja får gärna höra av sig med tips.

Annars då? Min idol och ständiga gäst Sandra tröttnar jag aldrig på att hylla, för er som missat det. Glömde tipsa om hennes senaste krönika, om andra världar. Fick mig att tänka lite. Jag har haft lyxen att i olika sammanhang besöka allt från Buenos Aires i Argentina till Lusaka i Zambia, och nästan alltid när jag rest, har jag kommit i kontakt med andra människor som tycker att sex och sexualitet helt enkelt är det roligaste att diskutera. Nu är det svårt (omöjligt) att göra någon sorts global analys, men jag känner att det som skiljer sig världen över inte egentligen är hur folk ligger och vad de tänder på – utan vad folk får och inte får göra.

I länder där abort är illegalt, där tjejer kastas ur skolan om de är gravida, där vissa sätt att ha sex på är förbjudet, där sexualundervisning är obefintlig och det saknas ungdomsmottagningar, är det inte lika lätt att knulla som det är i Sverige. Sex blir en brännhet politisk aktivitet, något som engagerar folk utifrån ett rättighetsperspektiv. Det påminner om att de lagar vi har i Sverige inte är självklara, och att svenskt sex också är politik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Victor!
Jätteintressant program!!!
Jag kommer från ett land där sexualitet finns överallt på reklam och tv, men där man knappast har sexuell uppslysning i skolan. Där homosexualitet fortfarande är tabu i de offentliga sfären, där staten tycker att satsa på sexuell upplysning gör ett sexgalet samhälle.
Jag är fransyska.
Och skriver en doktorsavhandling som jämför sexuell upplysning i Sverige och Frankrike.
Jag skulle jättegärna träffa dig för att prata lite (ska till Stockholm troligtvis i vintern).

Fortsätt så med programmet!
(praktiskt med svt.se att man kan kolla vad man vill på nätet...)
Elise.