måndag 1 oktober 2007

Axelskammen

I Kvällspasset i torsdags frågade Hanna mig om när jag själv kände att jag tog makt över min sexualitet. Blev tvungen att fundera en stund, men kom på två tydliga kriterier, som funkat för mig:

• När jag slutade skämmas för min sexualitet
• När jag sa "nej" till sex första gången

Skam över sex är en tyvärr hyfsat vanlig självcensurerande mekanism. Den sitter där på axeln, och berättar att det man blir kåt av just nu, är minsann fel och fult. Finns ju en viss risk att det leder till att man begränsar sig.. Att ta makten över det är inte det lättaste direkt, men jag tror mycket på kunskap. Okej, det låter tråkigt och standard att kunskap är makt, men jag slås ofta av hur många människor jag stöter på, som har tydliga luckor i sin sexkunskapsbank.

Saken är den att det alltid finns andra som fyller ut kunskapsluckorna åt en, och ibland passar de på att plantera skuld över ens lust, i en. Kanske samma personer som försökt berätta för mig att jag är sjuklig och äcklig hela mitt liv, vad vet jag?

När det gäller att säga "nej" återkommer jag. Behöver en egen bloggpost.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sex är bra.