måndag 22 oktober 2007

Helt fel kropp

Det finns vissa kroppar som får vara sexiga, och det finns andra kroppar som inte får vara det. Min kropp är lite av ett gränsfall, den är ju som man kunde se i onsdags rätt så hårig. Ofta får jag plus för det utifrån att "hår är manligt", men ibland blir den dissad eftersom jag har hår på ryggen, i nacken, på tårna och på händerna, men inte under armarna. Det är liksom hår/inte hår på lite fel platser. Generellt är det dock inga problem, men jag misstänker starkt att det mycket mer har att göra med att jag är man ["man"], och att män inte bedöms i närheten så hårt som kvinnor.

Det finns en sorts kropp som typ aldrig är okej. Själv var jag helt blind för problematiken, tills för ett och ett halvt år sedan, då jag hade det stora nöjet att intervjua Beth Ditto. Ditto frontar USA-baserade queerindierockarna The Gossip, och kämpar (bland annat) för stora personers rätt att bli respekterade. Ditto startar gärna igång låtar när The Gossip spelar live med att skrika

- This goes out to all the fat chicks out there!


Beth Ditto är en del av en större rörelse i USA som arbetar med frågor kring fetma. Inte då utifrån att överviktiga personer måste minska i storlek, utan att vissa människor är stora, och det är inga problem med det. Ditto fokuserar mycket av sin aktivism kring sexualitet, och är tydlig med att påpeka det absurda i att stora personer ständigt stämplas som icke-kåta. Givetvis har det att göra med att vi i vår kultur generellt skapar bilder av överviktiga som sjuka, äckliga och depressiva.

Det här får till konsekvens att det i princip är omöjligt att prata om stora kroppar såsom sexiga, eller om att stora personer har en sexualitet. Därför blir personer som Beth Ditto oerhört provocerande, framför allt när hon gör saker som att nakenposera på omslaget till musiktidningen NME (i våras). Att det är provocerande bli tyvärr ännu ett exempel på att vi inte alls lever i ett samhälle där man får vara som man vill. Samtidigt var det oerhört inspirerande att höra Ditto berätta om det på det där dammiga backstageområdet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där med kroppar är ju inte helt lätt. Särskilt om man själv ogillar sin...

Hur det än må vara så tycker jag i alla fall att DU är MUMSIG!!!

Promgammet är jättekul att se på, du är suverän som programledare och du förgyller verkligen min vecka. Tack!