fredag 19 oktober 2007

Alla vill väl få orgasm?

Igår kväll satt jag och Sandra som vanligt och svarade på sexfrågor, och diskuterade sex och sexualitet, i Kvällspasset. Vi fick en fråga från stand-in-programledaren Mattias Lindeblad om något jag aldrig tänkt på förut. Finns det folk som inte tycker om att få orgasm?

Jag blev helt ställd. Tänkte först att om man tycker om sex så tycker man väl om orgasmer? De kan ju vara helt fantastiska! Muskler spänner sig, kroppen kan börja skaka av sköna stötar i nerverna, ibland kanske man till och med börjar stöna högt och härligt. Vad av det vill man inte ha?

Nu vet jag inte om det faktiskt är så att det finns människor som inte tycker om orgasmer, men jag tänker att om man gör det har det nog att göra med att det dels kan kännas obehagligt när ens kropp gör något så kraftigt, dels kan det handla om skam. Många har ju inte full koll på hur deras kroppar fungerar, eftersom de aldrig fått lära sig, och då kan ju orgasmer kännas lite läskiga. Men det vänjer man sig ju vid (tips: öva hemma!).

Skammen däremot kan ha att göra med att man ofta blir rätt så emotionellt naken när man får orgasm. Det är liksom svårt att dölja vad man känner, och det tycker ju många kan kännas knepigt. Som sagt, jag vet inte om det här är ett utbrett problem, men jag hoppas verkligen inte det.

5 kommentarer:

Tanja Suhinina sa...

Annars kan man ju vara en sån som får orgasm av icke-sexuella grejer som fysisk ansträngning, är ganska less på de där jävla orgasmerna som dyker upp när man minst vill veta av dem, och börjar förknippa känslan av orgasm med någonting negativt.

Victor sa...

Ja, vi pratade om det i en av Kvällspasset-sändningarna. Många hörde av sig och pratade om att de brukade få orgasmer på gymmet. Förvånansvärt nog var det ingen som direkt uttryckte att det var jobbigt! Jag skulle bli tokig.

Anonym sa...

Jag gillar inte alltid att få orgasm eftersom det typ aldrig blir såna där jordbävningar, så ibland känns det mest whatever, inte värt ansträngningen. Och det är väl himla sorgligt? Boom, där smällde skammen in dörren. :P Alltså, det är ju mer skam i att inte bry sig om/vilja ha orgasm eller att inte få det, än att faktiskt få det (orgasm=sex appeal). Tror jag. Det finns ju ändå ett ideal om att alla inblandade ska komma för att det ska vara bra sex.

En vettig problematik att uppmärksamma om inte annat.

Anonym sa...

ibland vill jag som kvinna bara ha sex.. bara penetration och lite smekningar, men att arbeta upp till en orgasm orkar jag inte alltid med. Men "bara" sex är ju inte dåligt, men jag tycker att framförallt killar ska sluta bli besvikna om tjejen inte får orgasm eller känna sig tvugna att stimulera henne tills hon kommer. Det är ju ansträngande att bli så stimulerad.. Nej fram för sex utan orgasm säger jag och skäms inte för det!

Anonym sa...

Ibland kan orgasmer vara jobbiga... jag menar, det blir liksom som att precis när man kommer så vill man bort direkt. vilket man inte riktigt kan med en partner... på en gång.