torsdag 11 oktober 2007

Dunka dunka och analsex

Årets mesta "över gränsen" är, ohotat, Frida Muranius. Ni vet, hon som spelade in en låt om hårda engångsligg, på bred skånska. När jag själv hörde Dunka Mig Gul och Blå först gången jublade jag inombords. Hur kan man inte göra det, när någon vågar köra ut en så ocensurerad skildring av ett icke-normativt sätt att ligga på?

Frida Muranius visste antagligen inte hur hårt bevakade kvinnors sexualitet är, när hon laddade upp Dunka på sin MySpace, eller så är hon bara helt sjukt bra på att inte bry sig. Över gränsen var det i alla fall, och många debattörer var snabbt framme och lekte gränspolis. De flesta menade att Muranius inte visste sitt eget bästa. Man pratade över hennes huvud.

Jag är ledsen att gnälla, men tror man på demokrati och människors självständighet, får man liksom tåla att alla inte delar ens världsbild. Nu har Muranius i och för sig tydligen sagt att låten inte handlar om henne, utan en kompis, men vad spelar det för roll? Som jag tjatat om tidigare - våra sexuella gränser, och vad vi blir kåta av och inte, är olika.

Tänker att det här handlar om samma sak som tjejer och analsex. Titt som tätt kommer det höga debattvågor om hur farligt och hemskt det är, samtidigt som det är helt självklart att unga bögar och bikillar har analsex. För killarna är det inte farligt utan mest bra och fint. Någon mer än jag som tycker att det inte hänger ihop? Vore bättre om vi kunde kolla på verkligheten, och se att en del människor gillar analsex, oavsett om de är hetero, bög, tjej, göteborgare, eller någon annan märklig kategori. Samtidigt finns det folk som inte gillar analsex, oavsett vem eller vad de är.

Givetvis handlar det om att "analsex" är över gränsen, i många sammanhang. Varför kan vi prata länge om, men det känns som slöseri med tid, när vi istället skulle kunna lära ut säkert analsex till dem som är intresserade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej victor! jag ser ditt program varje vecka och vill ge dej en sittande ovation här vid datorn! du är så himla fin och smart och bra! ditt program är jätteintresant och roligt. skål för dej!!

Anonym sa...

jag tycker också att man kan se det omvända med analsex - att det ska vara så sjukt äckligt och onaturligt att bögar har det, medan en massa heterokillar kan tänka sig det med tjejer. märkligt...