måndag 8 oktober 2007

Hårror

Tänkte lite mer på det här med hår. Tänkte på Britney Spears. Det är en person jag aldrig har träffat, och med största sannolikhet aldrig kommer träffa. Ändå har jag en rad tydligt formulerade åsikter om henne. Om hennes musik (andra plattan är den starkaste), om hennes moderskap (hon verkar behöva lite stöd, men det är det många som behöver), och om hennes hår.

I vintras rakade Spears av sig allt hår på huvudet. Det blev en världsnyhet, pratad, tyckt om och psykologiserad. Spears var i emotionell kris, sa man. Spears förstörde sin karriär, sa man. För en fucking frisyr? Frågade någon vad jag tyckte blev svaret "Hon har aldrig varit hetare!" Men som sagt, de flesta tyckte något annat.

Kvinnor ska nämligen ha hår på huvudet, i vår västerländska kultur. Långt eller kort, blont eller rött, lockat eller rakt, spelar ingen roll. Har hon inget hår, är hon - ve och fasa - lesbisk. Och i vår kultur ska man vara hetero. Jag misstänker att det egentligen var där skon klämde för alla åsiktsmaskiner i nöjesjournalistiken.

Nu tror jag inte att Spears är flata, jag bryr mig inte heller. Men hatet mot hennes vinterfrisyr är bara illa dold homofobi, det sättet man just då valde att dissa Spears. Nu senast rackade man ner på hennes vikt. Man menade att hon var tjock. Huruvida hon är det eller inte är verkligen skit samma. Det sorgliga är att nästa gång är det något annat. Hennes sexliv var det ett tag sedan folk hatade, om jag inte missat något.

Som sagt, jag känner inte Britney Spears. Men i mitt liv har jag mött jag vet inte hur många kvinnor som har samma erfarenheter. Och precis som man lägger skulden på Spears när man ska racka ner på henne, har de jag mött blivit skuldbelagda av sin omgivning. Över en frisyr. Härlig värld.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... jag är fundersam på om det verkligen i första hand är homofobi som ligger bakom kritiken av Brittas nya frisyr.

Att som "sexig" tjej raka bort sitt långa, blonda hår är en tydlig uppgörelse med de utseendeideal som råder - ett förräderi mot det patriarkat vars spelregler man dittills har följt. Sådant kommer man inte undan med ostraffat...

Sen är det i grund och botten samma mekanismer som ligger bakom homofobin: repression mot den som vägrar inordna sig.

Nora sa...

Känner igen det där...
Min syrra (vars sexuella läggning jag faktiskt varken vet eller bryr mig om) klippte av sig den färgade delen av sitt hår för att gå tillbaka till sitt naturliga. Detta ledde till att hon fick rätt kort hår. Den vanligaste kommentar hon fick var:
"Du ***, du ser lesbisk ut!"

Själv snaggade jag mig nyligen (jag går under benämningen kvinna/tjej), och en kommentar var:
"Du är min sexiga lilla butchflata!"
Vilket i och för sig inte var så jättehemskt, inte mig emot att bli kallad sexig, men just butchflata...
Jaja, hänger man på RFSL Ungdom är det väl bara att acceptera...
Nej, bort med stereotyperna!