fredag 12 oktober 2007

Hur svårt kan det vara?

Har tänkt mycket på det Olga Persson (som arbetar på Team för våldtagna kvinnor) pratade om i programmet i onsdags, och som jag och Sandra pratade mer om i Kvällspasset igår: Många som utsätts för en våldtäkt pratar inte om det som ett övergrepp, utan något som hänt, som de inte ville skulle hända. De har haft sex och det kändes inte bra ”men det var ingen våldtäkt”.

Ett sådant citat kan lätt misstolkas, om man är på det illvilliga humöret. Man skulle kunna säga, genom att ge orden den betydelsen, att eftersom de som utsatts inte själva säger att det var en våldtäkt, då var det helt okej och bara lite otur. Inget kunde vara mer fel. Man måste nämligen ta hänsyn till makt, exempelvis makten att formulera sig, och makten att erkänna inför sig själv vad som har hänt, genom att sätta ord på det, utan att totalt pajja ihop psykiskt.

En våldtäkt är antagligen det värsta som hänt en i livet, vad gäller ens kropp och sexualitet. Att berätta allt om det, i detalj, för helt okända människor – polisen, kvinnojouren, åklagaren, försvarsadvokaterna och ibland medierna är oerhört svårt. För att test på hur svårt det är fick jag tips om en liten övning:

Sätt dig bredvid en helt okänd människa i skolan, på universitetet, på bussen eller nästa gång du är på konferens. Be om att få berätta en sak. Berätta sedan, i minsta detalj, allt om det bästa minnet av sex du kan komma på. Hur kände du, vad hade du på dig, hur smakade det?

Var också beredd på att kunna bevisa att det har hänt, när den/de som du hade sexet med säger att din berättelse är lögn. Tänk på att kunna svara på vilka andra du har haft sex med, vad ni brukade göra och hur mycket du dricker. Skicka sen lite kopior av dina snuskigaste sparade favorit-sms till lokaltidningen. Fixar du det?

Jag har inte vågat testa själv, och jag är rätt säker på att jag inte kommer testa. Och då har jag ändå övat i TV och radio i snart två månader.

3 kommentarer:

Angelica sa...

Hej!
Du jag undrar bara, var kan man få tag på den där "nakenalmanackan", där en tjej fotades i ett av avsnitten? Den där med "naturliga modeller"..? Jättetacksam för svar!

Anonym sa...

Det finns få saker som är så svåra som att i ord berätta om ett övergrepp för någon annan, för det betyder att man slutgiltigt erkänner det för sig själv och om inte förr så måste man då ta tag i hur det känns och har påverkat en. Då blir man plötsligt precis lika sårbar som när det hände. Och jag tror alla bävar för att den de berättar det för ska säga att det inte var en våldtäkt. Jag vet att jag bävat för det. Man håller hellre käften än får i ansiktet att "så farligt var det väl inte, det var väl ändå ingen våldtäkt?"

Anonym sa...

Åh vad du är bra!
Det där har jag velat sätta ord på länge.

Missar fö inte en sekund av dina program.